جزیره آشپزخانه

جدیدترین مدل های جزیره آشپزخانه

804 بازدید

ساده ترین تصویر ذهنی همه ما از نقاشی های دوران کودکی، خانه‌ای مربعی شکل است با یک دودکش در بالای آن. حتی در حال حاضر اگر قلم و کاغذی به کودکی بدهیم برای کشیدن نقاشی خانه، مطمئناً به همین شکل خانه را برایمان به تصویر می‌کشد. که این دودکش نشانه پخت و پز در آن خانه است. نشانه ای از حیات.. به طور کل وجود آشپزخانه آن خانه است.

جدیدترین مدل کابینت آشپزخانه

و این به این معناست که نقش آشپزخانه در هر منزلی جایگاه ویژه خودش را دارد. و اما برخلاف باور اکثر ما چیدمان آشپزخانه، اصولی دارد که در این بحث نمیگنجد. در این مطلب قصد داریم انواع جدیدترین مدل های جزیره آشپزخانه را به شما معرفی کنیم. تا راحت‌تر انتخاب کنید کدام مدل جزیره مناسب فرم آشپزخانه شماست.

آنچه در این مطلب می خوانید:

دکوراسیون آشپزخانه جزیره ای

امروزه ماهیت آشپزخانه به عنوان محلی برای پخت و پز به طور کامل تغییر کرده است. اکثر خانواده ها امروزه صرفاً به دنبال مکانی برای صرف غذا و دور هم جمع شدن نیستند. اعضای خانواده تمایل بیشتری پیدا کرده اند تا ساعات کمی که در منزل هستند را به دور هم باشند و به کارهای خود رسیدگی کنند. تلویزیون ببینند، رسانه های اجتماعی را دنبال کنند و یا حتی تکالیف درسی و کاری را انجام دهند.

دکوراسیون آشپزخانه جزیره ای این دسترسی را به اهالی منزل می‌دهد. زیرا گاهی از جزیره به عنوان میز غذاخوری استفاده می‌شود. و این خود بهانه ای است برای جمع کردن اهالی خانه به دور هم، حتی در هنگام آشپزی.

در واقع جزیره در دکوراسیون آشپزخانه جزیره ای باعث ایجاد فضایی جداگانه و متفاوت در آشپزخانه می‌شود. و اگر شما تمایل دارید فضای آشپزخانه به صورت منحصر به فرد طراحی شود به گونه ای که تمایز آن از بقیه اجزای خانه آشکار شود، بهتر است از جزیره در فضای آشپزخانه استفاده نمایید. در ادامه انواع جدیدترین مدل های جزیره آشپزخانه، را متناسب با نوع آشپزخانه تان به شما معرفی می‌کنیم.

انواع مدل های آشپزخانه جزیره ای

قبل از مطالعه ادامه مطلب، به شما پیشنهاد می‌کنم ویدئو قرار داده شده در این قسمت را مشاهده بفرمایید. که از توضیحات مربوطه انواع مدل های آشپزخانه جزیره ای استفاده بهینه و همچنین لذت کافی را برده باشید. در واقع جزیره آشپزخانه پیشخوانی مستقل از دیگر پیشخوان ها و کابینت ها است که در وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد و علاوه بر این جزیره آشپزخانه قطعه‌ای چند کاره است که به کارایی آشپزخانه می‌افزاید. و باعث می‌شود تا ظاهر آشپزخانه زیبا و کاربردی تر به نظر برسد. در فضای اغلب آشپزخانه های کوچک و بزرگ طرح جزیره آشپزخانه به چشم می‌خورد.

 

همچنین مطمئناً نام انواع مدل های آشپزخانه به شکل‌های بسته، اپن، U، L و … به گوشتان خورده؛ اما شاید کمتر با نام طرح‌های جزیره و شبه جزیره آشنایی داشته باشید. البته جزیره آشپزخانه مدتی است که بیشتر از قبل بین عموم جا افتاده است. زمانی که نوبت به طراحی آشپزخانه می‌رسد، اکثر مردم به یک جزیره در وسط آشپزخانه خود تمایل نشان داده و همان را برمی‌گزینند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با مدل های دیگری از این طراحی آشنا کنیم.

آشپزخانه ال شکل

دکوراسیون آشپزخانه ال شکل در اکثر آشپزخانه ها وجود دارد. چیدمان ال در زندگی های امروزی با توجه به معماری آشپزخانه ها در الویت قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در چنین سبک چیدمان آشپزخانه، فضای کافی برای رفت و آمد و پخت و پز نیز فراهم شده است. بنابراین انتخاب دکوراسیون آشپزخانه ال شکل، باعث فراخی و دلبازی محیط می‌شود. از این رو برای طراحی داخلی آشپزخانه پیشنهاد می‌شود.

آشپزخانه L
آشپزخانه ال L شکل

علاوه بر این، دکوراسیون L شکل، هم مناسب فضاهای بزرگ و هم کوچک است و فضای بیشتری را در آشپزخانه ایجاد می‌کند. شاید به همین خاطر است که امروزه آشپزخانه L شکل یکی از محبوب ترین طرح ها در طراحی داخلی آشپزخانه محسوب می‌شود. همچنین آشپزخانه L شکل مناسب ترین حالت برای اجرای کابینت مدرن (کابینت های گلاس، فوق برجسته و ملامینه) است.

جزیره آشپزخانه ال “L” شکل

دکوراسیون آشپزخانه ال شکل، اغلب با یک جزیره یا کانتر و یا میز غذاخوری کوچکی برای ایجاد فضای مطلوب استفاده می‌شود که سطح کاری را برای انجام فعالیت های آشپزی و پخت و پز یا میل کردن غذا ایجاد می‌کند. زیرا در این آشپزخانه با توجه به فرم ال شکل آن و همانطور که از اسمش پیدا است، محیط آشپزخانه فضایی است بین دو دیوار متقاطع که اضلاع آن بسته به فضای موجود متفاوت است. کابينت جزيره به سادگي در طراحي آشپزخانه‌هاي ال جاي مي‌گيرد و مهم نيست اضلاع آن هم‌اندازه باشد يا خیر.

وجود جزیره نه‌ تنها آشپزخانه‌ای با فضای کافی و موردنیاز در اختیارتان قرار می‌دهد، بلکه با داشتن چند کابینت اضافی می‌تواند به شما مکان بیشتری برای جای ظروف ارائه دهد. درحالی‌ که آشپزخانه شما به نظر زیبا نمی‌رسد، طرح جزیره برای آشپزخانه‌های بزرگ و متوسط می‌تواند شگفت‌انگیز باشد.

آشپزخانه ال L شکل

علاوه بر این، فضای اضافی برای رفت‌وآمد به شما ارائه می‌دهد. اگر نیازمند کابینت و قفسه‌های بیشتری برای وسایل آشپزخانه خود هستید می‌توانید از کابینت و کشوهایی که در جزیره کار می‌شود استفاده نموده و کمک بگیرید.

وجود جزیره در آشپزخانه L شکل باعث می‌شود شما فضایی متفاوت برای کار در حین پخت و پز داشته باشید و بتوانید همزمان با اعضای خانواده نیز در تعامل باشید.

کابینت آشپزخانه ممبران همراه جزیره

همچنین طرح جزیره آشپزخانه L شکل همانطور که در تصویر می‌بینید و با توجه به این موضوع که در آشپزخانه ال شکل تنها دو دیوار آن از کابینت تشکیل شده است بسیار مناسب است. زیرا که این شکل از جزیره آشپزخانه، امکان انجام فعالیت‌های زیادی را به شما می‌دهد. می‌توانید از یک طرف آن برای آشپزی و از طرف دیگرش به عنوان میز غذاخوری یا سینک ظرف شویی یا هر چیز دیگری استفاده نمایید.

آشپزخانه یو “U” شکل

در واقع پلان آشپزخانه یو “U” شکل برای فضایی مناسب است که در آن می‌توانید از سه دیوار برای جایگذاری کابینت به میزان بسیاری استفاده کنید. به همین دلیل این طرح در آشپزخانه های بزرگ بهتر عمل می‌کند اما می‌توان در آشپزخانه هایی با ابعاد کوچک و یا متوسط نیز از این مدل استفاده نمود. فقط کافیست سه دیوار در آشپزخانه را بتوانید به طراحی اختصاص دهید. آشپزخانه U شکل مناسب ترین حالت برای اجرای کابینت کلاسیک (کابینت چوبی، کابینت ممبران و روکش چوب) است.

آشپزخانه U شکل

لازم به ذکر است برای رعایت استانداردهای لازم و جلوگیری از اتلاف فضا یا عدم راحتی در انجام فعالیت در آشپزخانه حداقل عرض مناسب برای فضای میانی آشپزخانه U شکل ۱/۸ متر باشد. همچنین بد نیست بدانید با داشتن چنین آشپزخانه ای مشکل کمبود جای شما به خوبی رفع شده. و فضاهای دنج به خوبی می‌تواند فضایی به عنوان انبار و یا اکسسوری کابینت ریلی را فراهم آورد.

جزیره آشپزخانه یو شکل

در آشپزخانه U یو شکل به شرطی که عرض مناسب وجود داشته باشد استفاده از جزیره می‌تواند سطح پیشخوان بیشتری را برای کار و آشپزی ایجاد نماید. آشپزخانه U شکل انعطاف‌پذيري زيادي دارد و صفحه روي کابينت و وسايل آشپزخانه در امتداد سه ديوار (دو ديوار موازي و يک ديوار در وسط) آشپزخانه چیدمان می‌شوند.
همچنین کابینت های شبه جزیره از انواع مدل های مناسب برای آشپزخانه های یو شکل محسوب می‌شوند که اگر امکان وجود جزیره در آشپزخانه وجود ندارد می‌توانید از کابینت های شبه جزیره برای دکور زیباتر و کارایی بیشتر آشپزخانه استفاده کنید که پایین‌تر آن را توضیح می‌دهیم.

جدیدترین مدل های جزیره آشپزخانه

توجه داشته باشید که در فضای آشپزخانه کوچک یو شکل فضای کافی برای قرار دادن میز نهار خوری وجود ندارد. بنابراین وجود جزیره می‌تواند مشکل نبود سطح پیشخوان کافی را در آشپزخانه برطرف کند. و  فضای چهار سویه ای را  برای شما فراهم آورد. تنها نکته‌ی حائز اهمیت این است که عرض آشپزخانه شما باید به حد کافی مناسب و پهن باشد.

 برای مشاهده مدل نمونه کار آشپزخانه U شکل، می‌توانید نمونه کار کابینت کلاسیک قهوه ای را مشاهده بفرمایید.

جزیره آشپزخانه T شکل

در این مدل جزیره همانطور که در تصویر مشاهده می‌فرمایید، می‌توان میز غذاخوری را به وسط جزیره آشپزخانه بچسبانید و فضای آشپزخانه را یکپارچه کنید.

جدیدترین مدل های جزیره آشپزخانه

این مدل جزیره آشپزخانه T شکل می‌باشد. به این صورت که قسمتی از جزیره را به عنوان میز غذاخوری و بخش بیشتری از آن را به عنوان میزکار در نظر گرفت. که با توجه به سلیقه و انتخاب مشتری و فضای موجود در آشپزخانه شما، جزیره می‌تواند به صورت یکدست و یکپارچه طراحی و اجرا شود.

جزیره آشپزخانه منحنی

جزیره منحنی شکل برای ایجاد حس پویایی و حرکت در محیط آشپزخانه مناسب است و علاوه بر این تسلط شما بر قسمت های مختلف این مدل جزیره بیشتر خواهد بود. جزیره آشپزخانه منحنی نقطه عطف دکوراسیون داخلی است. که می‌توانید از این ایده خلاق به واسطه ذوق و ابتکار طراحان نوین کابین در دکور آشپزخانه تان بهره ببرید.

جدیدترین مدل های جزیره آشپزخانه

یکی از دلایل مشتریان داوطلب جزیره آشپزخانه منحنی، وجود میز بار منحنی زیباییست که در آشپزخانه با طراحی مدل جزیره منحنی برایشان به ارمغان می‌آید. که در این تصویر جزیره همانطور که مشاهده می‌فرمایید دارای روکش شیکی روی بدنه آن است. و صفحه کورین سفید رنگ زیبایی متضاد با رنگ بدنه جزیره کار شده است. که خود باعث چشم نوازی بیشتر این جزیره منحنی شده است. جدا از این موضوع، خود آشپزخانه از دکور فوق العاده شیکی بهره می‌برد.

جزیره آشپزخانه آکواریوم

امروزه یکی از عنصرهای اصلی برای افزایش زیبایی دکوراسیون داخلی خانه استفاده از لوازم تزئینی مانند آکواریوم است. به دنبال خلاقیت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه خود هستید؟ احتمالاً ایده جزیره آشپزخانه آکواریوم شما را شگفت زده خواهد کرد. این شکل از جزیره همانطور که در تصویر نمونه کار مشاهده می‌فرمایید با بنا کردن آکواریوم ال شکل نه تنها فضای کابینت و قفسه را از آن خود کرده و لوله کشی برای سینک روی صفحه آن قرار دارد، بلکه می توان با فشار یک دکمه که در سکوی آشپزخانه (قسمت بالایی آکواریوم) درنظر گرفته شده، آن را خالی و تمیز کرد.

جدیدترین مدل های جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه آکواریوم بسیار مناسب آشپزخانه مدرن و به روز شما می‌باشد. داشتن آکواریوم می‌تواند تاثیرات درمانی به سزایی نیز برای بعضی افراد داشته باشد. تحقیقات جالبی که در اواخر دهه ۸۰ انجام شد نشان داد که تماشای ماهیان آکواریوم استرس را کاهش می‌دهد و بدنبال آن می‌تواند باعث کاهش فشارخون نیز شود.

کابینت ممبران سفید همراه جزیره

جزیره آشپزخانه متحرک یا همان جزیره چرخدار

با استفاده از جزیره آشپزخانه چرخدار، به راحتی آشپزخانه خود را کوچک و بزرگ کنید. وجود چرخ ها این امکان را به شما می‌دهد که جزیره به اطراف حرکت کرده و دقیقاً در همان محلی که شما نیاز دارید قرار بگیرد. از مزایای جزیره آشپزخانه متحرک میتوان به چند نکته کاربردی آن اشاره کرد. به طور مثال گاهی می‌تواند به عنوان شبه جزیره در آشپزخانه های باز ایفای نقش نماید و گاهی دیگر به عنوان میز غذاخوری مورد استفاده قرار گیرد.

جزیره متحرک

همه این موارد به ابعاد و اندازه آشپزخانه شما و همینطور نیازتان به جزیره بستگی دارد. گاهی هم شما می‌توانید تنها قسمتی از جزیره را چرخدار کرده و به صورت بهینه از فضای جزیره استفاده نمایید.

آشپزخانه G جی شکل

آشپزخانه G شکل در واقع همان آشپزخانه U شکل است که یک کانتر شبه جزیره به آن اضافه شده که می‌توان دلایل اضافه نمودن شبه جزیره به این دکور را اینگونه بیان کرد:

  • افزایش فضای نگهداری و کابینت
  • فضای کار بیشتر
  • جدا کردن فضای نشیمن از آشپزخانه
آشپزخانه G
آشپزخانه جی G شکل

 

برای مشاهده مدل نمونه کار شبه جزیره، می‌توانید نمونه کار کابینت های گلاس براق را مشاهده بفرمایید.

جزیره آشپزخانه اروپایی

از آنجا که در طراحی دکوراسیون و انتخاب سبک آن باید دقت فراوانی داشته باشید، یکی از سبک هایی که می‌توانید برای دکوراسیون مدرن آشپزخانه خود انتخاب کنید سبک اروپایی است. آشپزخانه اروپایی از سبک‌های مشهور دکوراسیون است که این روزها طرفداران زیادی دارد. اصل اولیه طراحی سبک اروپایی توجه به سادگی، شیک بودن و چیدمان خلوت برای دکوراسیون آشپزخانه در نظر گرفته می‌شود.

برای طراحی جزیره آشپزخانه اروپایی می توان از نقش های ساده بهره برد و از سنگ هایی مانند کورین و کوارتز که زیبایی چشم نوازی دارند و همچنین استحکام آنها بالاست استفاده نمود. ایجاد تضاد رنگی در سبک اروپایی نیز جلوه خوبی را ایجاد خواهد کرد. بطور مثال اگر رنگ کابینت های خود را سفید انتخاب نموده اید، یک جزیره مشکی و یا قهوه ای انتخابی مدرن و شیک به شمار می رود. وجود یک جزیره متحرک که قابلیت جابجایی داشته باشد هم در دکوراسیون اروپایی بسیار کارآمد است.

کابینت جزیره چیست؟

کابینت جزیره هم برای آشپزخانه کوچک و هم بزرگ کاربردی می باشد و از لوکس ترین موارد طراحی آشپزخانه در جهان مدرن به شمار می رود. برای طراحی آشپزخانه ای زیبا و کاربردی می توان از المان های زیادی استفاده کرد. کابینت جزیره ای از المان هایی است که برای افزایش گنجایش به منظور قرارگیری وسایل آشپزخانه طراحی شده است. یکی از خلاقیت های جدیدی که در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه مورد استقبال قرار گرفته کابینت جزیره است. هر کدام از انواع کابینت جزیره برای کاربرد خاصی طراحی می‌شوند که در ادامه به بررسی آن میپردازیم:

کابینت جزیره مدرن

کابینت جزیره در آشپزخانه از طراحی های جدید و مدرن در دیزاین داخلی آشپزخانه است. کابینت جزیره مدرن برای افرادی که زمان زیادی را در آشپزخانه می گذرانند گزینه مناسبی است. کابینت جزیره موجب می شود تا بتوانید جایی برای نشستن داشته باشید و فعالیت هایی مانند پخت و پز را آسان تر انجام دهید. جزیره آشپزخانه عنصر زیبایی است که جلوه خاصی به فضا می دهد و باعث ایجاد حسی مثبت خواهد شد.

اصولا امروزه در تمامی سبک های طراحی داخلی آشپزخانه سعی می شود از جزیره استفاده شود. دسترسی بهتر به اشپزخانه برای افراد نیز از دلایل دیگر است. در آشپزخانه هایی که از جزیره استفاده می شود، به منظور افزایش محیط کابینت ها هود سقفی را بالای جزیره نصب می‌کنند. به این شکل نیازی نیست تا هود در میان کابینت ها قرار گیرد. این باعث می شود تا فضای کابینت ها افزایش پیدا کند.

کابینت جزیره کلاسیک

کابینت جزیره با ستون و سر ستون کلاسیک، در رنگ های چوب طبیعی و یا پتینه برای سبک کلاسیک مناسب هستند. سبک کلاسیک از گذشته به دنبال خودنمایی هر چه بیشتر بوده، به همین دلیل استفاده از جزیره در این سبک آشپزخانه موجب می شود تا آشپزخانه بیشتر به چشم بیاید و فضایی دلنشین ایجاد شود.

کابینت جزیره کلاسیک برای خانه های لوکس و مجلل کاربرد دارد و جزئیات زیادی در طراحی آن مشاهده می شود. جزیره معمولا در وسط آشپزخانه واقع می شود تا همبستگی اجزای آشپزخانه بیشتر شود. کابینت جزیره کلاسیک در انواع اشکال مثل مستطیل یا گرد طراحی می شود و این بستگی به کاربرد های جزیره و سلیقه شما خواهد داشت.

کابینت جزیره آشپزخانه کوچک

در یک آشپزخانه کوچک نحوه طراحی اهمیت بسیاری دارد چرا که اگر آشپزخانه طراحی نادرستی داشته باشد فضا کوچک تر و دلگیر تر خواهد شد. اما با طراحی مناسب جزیره‌ برای آشپزخانه‌های کوچک می‌توان فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی و فضای مناسبی برای کار در این فضای کوچک فراهم کنید. در صورتی که فضای آشپزخانه کوچک باشد بهتر است موقعیت جزیره در مرز بین آشپزخانه و نشیمن یا پذیرایی قرار گیرد.

در کابینت جزیره آشپزخانه کوچک به این نکته توجه کنید که جزیره باید از دیوارهای اطراف و کابینت‌ها به اندازه استاندارد فاصله داشته باشد تا مانع حرکت آسان در آشپزخانه نباشد. می‌توان از جزیره کوچک آشپزخانه هم به‌عنوان میزکار هم سرو غذا استفاده کرد. حتی با قرار دادن کابینت مخفی پشت صندلی‌ها و در طرف دیگر جزیره، می‌توان فضای کافی برای جمع و جور کردن وسایل اضافی و دم دستی ایجاد کرد. حتما سطح روی جزیره را همیشه مرتب نگهدارید تا فضای کوچک آشپزخانه‌تان شلوغ و بهم ریخته به نظر نرسد.

کابینت جزیره ویترینی

جزیره عنصر مهمی در آشپزخانه است که به شیک بودن طراحی آشپزخانه می افزاید. جزیره ای ساده و زیبا که زیر آن کابینت هایی قرار دارد و قسمتی از آن به صورت ویترینی می تواند بسیار جذاب باشد. این تفاوت ها با توجه به سبک منزل و آشپزخانه شما متغیر است. جزیره در واقع فضایی برای تسلط اعضای خانواده بر محیط است. این عنصر مانند کانتر یا پیشخوان عمل می کند. فضا را دو چندان جلوه می دهد و میز کاری عالی را با طول و عرض مناسب و دلخواه در اختیار شما قرار می دهد.

کابینت جزیره ویترینی می تواند فضایی مناسب برای قرار دادن انواع گل های طبیعی و دیگر وسایل تزئینی باشد. داشتن کابینت جزیره موجب ایجاد فضایی ایده آل و به روز می شود. برای تجربه فضایی مدرن و متفاوت در زیر فضای جزیره می توانید طرح دلخواه خود را اجرا کنید و قفسه ها و طبقه بندی خاص خود را نیز اعمال کنید. سطح جزیره می تواند منحصر و متفاوت از آشپزخانه باشد. آراستن سطح کابینت جزیره به سنگ های طبیعی و زیبایی مانند گرانیت، آشپزخانه شما را مبدل به شاهکاری هنری خواهد نمود.

کابینت جزیره با کشو

جزیره اغلب دارای انواع طبقه بندی و شلف و کشو ها برای افزایش فضا است. با انتخاب جزیره‌ای که دارای قفسه، کابینت یا کشو در قسمت زیرین است برای آشپزخانه کوچک خود بیشترین استفاده را از فضای جزیره ببرید. اگر جزیره آشپزخانه کوچک شما ثابت است در فضای بالای جزیره می‌توانید یک قلاب دیگ و قابلمه قرار دهید و کابینت‌ها برای گذاشتن وسایل دیگر خالی کنید.

کابینت جزیره با کشو بهترین ایده برای طراحی آشپزخانه ای است که نیاز به فضای نگهداری بیشتری دارد. که فضاهای ذخیره‌سازی مخفی داشته باشد. این کشوها می توانند دستگیره هم نداشته باشند و به صورت مخفی اجرا شوند. چنین کابینت‌هایی با دستگیره‌های مخفی، فضای مجزای زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد که به چشم نمی‌آید و باعث می‌شوند تا فضای بیشتری در آشپزخانه داشته باشید.

کابینت جزیره چند منظوره

برای طراحی آشپزخانه با کابینت جزیره ای یک میز در وسط آشپزخانه قرار می گیرد که می توان از آن برای قرار دادن سینک ظرفشویی، گاز، میز نهار خوری و کابینت استفاده کرد. از کابینت جزیره ای می توان به عنوان کانتر هم استفاده کرد که با در نظر گرفتن صندلی های مناسب، زیبایی دکوراسیون آشپزخانه شما دو چندان می شود. برای توسعه دادن کاربرد کابینت جزیره می توان نشیمن برای آن در نظر گرفت. برای این کار طراحان، کابینت های جزیره را متحرک درست می کنند تا به هنگام استفاده، این نشیمن های پنهان شده را بیرون بکشید بدین ترتیب هم کابینت و هم جایی برای نشستن دارید.

کابینت جزیره چند منظوره به کارایی بیشتر جزیره در آشپزخانه کمک می کند و برای فضاهای متوسط و کوچک بسیار مناسب است. جزیره می تواند به عنوان یک اپن مستقل نیز اجرا شود. بر روی جزیره می توان سینک ظرفشویی و یا اجاق گاز رو میزی را نیز قرار داد. در بسیاری از موارد جزیره به گونه ای طراحی می شود که فضای زیر آن خالی باشد. در این موارد از آن به طور مستقل برای قرار دادن صندلی ها در اطراف جزیره استفاده می شود. از جمله المان هایی که می توانند روی جزیره به کار روند موارد زیر هستند:

کابینت جزیره دارای سینک ظرفشویی

اگر آشپزخانه شما، فضای کافی داشته باشد، با تعبیه کردن سینک ظرفشویی روی این پیشخوان، یک طراحی شیک و خاص را اجرا خواهید کرد. کابینت جزیره ای این امکان را به شما می دهد تا از فضای زیر سینک استفاده بهینه به عمل آورید. نمای بصری آشپزخانه با جزیره دگرگون می شود و زیبایی آن خیره کننده خواهد بود. برای استفاده از جزیره به عنوان سطحی برای غذا خوری معمولا طول آن را عریض تر طراحی می کنند. کابینت جزیره دارای سینک ظرفشویی کاربردهای بسیاری دارد و محیطی صمیمی را ایجاد می کند. همچنین در آماده کردن و شستن مواد اولیه برای آشپزی گزینه مناسبی است.

کابینت جزیره دارای اجاق گاز

در جزیره‌های مدرن معمولا سینک یا گاز بر روی جزیره اجرا می شوند اما در سبک کلاسیک این کار کم‌تر اتفاق میفتد.در صورتی که قرار باشه سینک، گاز یا ماشین ظرفشویی و یخچال در قالب جزیره قرار بگیرند، تمهیدات لازم اعم از سیم‌کشی، لوله‌کشی و… باید کامل و ایمن انجام شوند.

کابینت جزیره همراه با تخته گوشت

این جزیره‌ها معمولاً کوچک هستند و فضای زیادی در آشپزخانه اشغال نمی‌کنند و می‌توانید مستقیماً بر روی سطح به‌راحتی برش بزنید اما سایز این جزیره‌ها معمولا فضای زیادی برای برای تهیه غذا فراهم نمی‌کند. جنس چوبی میز به‌راحتی خراشیده می‌شود و در صورتی که مواد غذایی سریع از روی سطح پاک نشوند باعث ایجاد لک می‌شوند.

کابینت جزیره به عنوان میز غذاخوری

یک جزیره می تواند به عنوان میز غذاخوری، در دل یک آشپزخانه شیک و خاص، استفاده شده و دیگر نیازی به یک میز جدا و مستقل نباشد. وقتی فضای خانه شما کوچک است و تنها می‌توانید میز ناهارخوری یا جزیره داشته باشید، بهتر است این دو را با هم ترکیب کنید و از جزیره آشپزخانه کوچک خود به‌عنوان میز غذاخوری هم استفاده کنید. می‌توانید برای این کار از میزهای جمع شو استفاده کنید که بسیار کاربردی هستند. به‌این صورت وقتی مهمان دارید طرفین آن را باز کرده و در دیگر مواقع آن را جمع کرده و فضای بیشتری داشته باشید.

کابینت جزیره دوبل

کابینت جزیره دوبل در آشپزخانه های بزرگ کاربرد دارد به این صورت که می توان در طراحی این آشپزخانه ها از دو جزیره مشابه استفاده کرد. هر کدام از این جزیره ها کارایی متفاوتی دارند. به طور مثال یکی به عنوان میز غذاخوری به کار می رود و بر روی دیگری تجهیزاتی مانند سینک ظرفشویی و یا اجاق گاز تعبیه می شود تا فضایی مدرن و کارآمد در آشپزخانه وجود داشته باشد. این جزیره ها می توانند دو طبقه هم باشند. کابینت جزیره دو طبقه طراحی مختلفی دارند و زیر آنها کابینت ها و کشو هایی قرار داده می شود تا نهایت استفاده از فضای آشپزخانه صورت گیرد.

کابینت جزیره با اشکال خاص

امروزه کابینت های جزیره محدود به طرح های مستطیل و مربع نیستند و انواع گوناگونی دارند. در سبک مدرن شما می توانید انتخاب های گسترده ای داشته باشید و طرح منحصربفرد تری را برگزینید. در کابینت جزیره با اشکال خاص مدل کشو ها و کابینت ها طراحی خاص خود را دارند. این جزیره ها برای آشپزخانه های بزرگ کاربردی هستند و فضایی با دسترسی فوق العاده فراهم می آورد. تعبیه سینک و حتی محلی برای قرار دادن صندلی نیز بر روی این کابینت ها امکان پذیر می باشد. در ادامه با چند شکل خاص کابینت جزیره آشنا می شویم:

شبه جزیره آشپزخانه چیست ؟ جزیره آشپزخانه جی یا شبه جزیره

شبه جزیره آشپزخانه چیست ؟ امروزه پایین تر آمدن متراژ منازل، روی اولین موضوعی که تاثیر دارد اندازه و مدل آشپزخانه است. در مدل آشپزخانه هایی که فضای کافی برای تعبیه جزیره در آشپزخانه وجود ندارد می‌توان از شبه جزیره (یا همان اُپن) استفاده کرد. که از یک طرف به دیوار آشپزخانه یا یونیت اصلی کابینت چسبیده و از سه جهت امکان دسترسی دارد.

و فضای مناسبی برای ذخیره اقلام آشپزخانه فراهم می‌کند. پس کانتر شبه جزیره ای معمولاً جدا کننده فضای سالن پذیرایی از آشپزخانه در دکوراسیون داخلی خانه است.

شبه جزیره آشپزخانه

جزیره یک فضای کاملا مستقل است که معمولاً جایی نزدیک به مرکز آشپزخانه قرار می‌گیرد؛ در صورتی که شبه جزیره بیشتر در قسمت گوشه آشپزخانه طراحی و اجرا می‌شود. آشپزخانه شبه جزیره در ایران با نام آشپزخانه اپن شناخته شده و کارایی شبیه به هم دارند.

جزیره و شبه جزیره هر دو فضای کار و ذخیره سازی را در آشپزخانه افزایش می‌دهند و محلی مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی به حساب می‌آیند. آشپزخانه شبه جزیره در فضای بزرگ به راحتی امکان فعالیت دو نفر را فراهم میکند و مثلث کاری گسترده ای را تشکیل میدهد. مثلث کاری آشپزخانه را پایین تر توضیح می‌دهیم.

در برخی از پلان ها و بخصوص زمانی که فضای اتاق بسیار بزرگ است، می‌توان در کنار شبه جزیره از یک جزیره مجزا در میان آشپزخانه نیز استفاده کرد. همچنین در شبه جزیره برخلاف جزیره، صفحه عمق بیشتری نسبت به کابینت کار شده زیر آن دارد. که بهترین گزینه برای قرار دادن صندلی و استفاده از آن به عنوان میز غذاخوری می‌باشد.

مثلث کار آشپزخانه

در یک آشپزخانه ایده آل وجود یک مثلث فرضی که به مثلث طلایی آشپزخانه یا مثلث کار آشپزخانه معروف است، الزامی است. گوشه های این مثلث محل قرارگیری اجاق گاز، سینک و یخچال است و بهترین فرم این مثلث، متساوی الاضلاع است که طول ساقهای آن حداقل ۱/۵ تا ۲ متر باشد. دلیل این نامگذاری، این است که با رعایت قانون مثلث طلایی آشپزخانه، شما فضای مناسب برای انجام کارهای مختلف را دارید.

همچنین از اتلاف زمان و انرژی بیهوده در حین انجام کار به دلیل رفت و آمدهای مکرر در حین آشپزی و آماده سازی غذا جلوگیری می‌کنید. با تماشای ویدئوی این بخش، محل قرارگیری سه عنصر ذکر شده، همچنین نحوه صحیح طراحی و اجرای مثلث طلایی آشپزخانه را متوجه خواهید شد.

ابعاد جزیره آشپزخانه

تا اینجای مطلب مطمئناً متوجه این موضوع شدید که آشپزخانه شما چه فرمی دارد؟ و چه مدل جزیره ای متناسب با آن است. ولی ناگفته نماند جزیره در هر آشپزخانه یک سری مشخصات کلی دارد. که حالت عرف دارد مگر این که با توجه به درخواست و سلیقه مشتری تغییر کند. در ادامه به شما ابعاد آشپزخانه جزیره ای و محل قرارگیری و همچنین اندازه های مناسب جزیره آشپزخانه را توضیح خواهیم داد.

اندازه مناسب جزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانه علاوه بر زیبایی که برای آشپزخانه به همراه می آورد طراحی می‌شود تا فضای کافی برای پیشخوان را فراهم کند تا بتوانید فعالیت‌های مورد نیازتان را بر‌روی آن انجام دهید. به علاوه نباید آنقدر بزرگ باشد که فضای آشپزخانه را به کل اشغال کند و اجازه حرکت آزادانه در فضا را از شما بگیرد. همانطور که بالاتر توضیح دادیم در بیشتر آشپزخانه‌ها به جای جزیره‌های ثابت و غیر متحرک، از میزهای متحرک استفاده می‌شود.

ارتفاع مناسب جزیره آشپزخانه

معمولا ارتفاع استاندارد جزیره آشپزخانه، ۹۰ سانتی‌متر است. ولی اگر قصد دارید از آن به عنوان سطح کار استفاده کنید، ۷۰ تا ۷۵ سانتی‌متر مناسب است. اگر می‌خواهید از جزیره به عنوان میز صبحانه استفاده کنید، به یاد داشته باشید که فاصله سطح نشیمن صندلی با سطح پیشخوان جزیره، ۳۰ سانتی‌متر است. جزیره هر ارتفاعی که داشته باشد، باید این فاصله حفظ شود.

محل قرار گیری جزیره

جزیره بیشتر در وسط آشپزخانه‌های بزرگ قرار می‌گیرد. و اگر آشپزخانه کوچک باشد، جزیره در مرز بین اتاق نشیمن و آشپزخانه قرار می‌گیرد. به هر ترتیب، جزیره را در هر کجای آشپزخانه یا خانه که قرار می‌دهید، مطمئن شوید به اندازه کافی با دیوارها و کابینت‌ها و دیگر وسایل فاصله دارد و جلوی رفت و آمد را نمی‌گیرد.

طراحی جزیره مدرن در آشپزخانه

کاربردهای مختلف جزیره آشپزخانه کدامند؟

  • جزیره مخصوص کار
  • مخصوص میز غذاخوری
  • مخصوص آشپزی
  • مخصوص آماده سازی مواد غذایی و شستشو
  • مخصوص انبار وسایل مختلف

جزیره

جزیره آشپزخانه با توجه به نوع نیاز هر فرد، کاربرد خودش را دارد. به همین منظور قطعات و وسایلی روی آن نهادینه می‌شود. اما چه قطعاتی؟ حال می خواهیم قطعاتی که روی جزیره قرار می‌گیرد را برایتان شرح دهم.

چه قطعاتی را بر روی جزیره آشپزخانه می‌توان سوار کرد ؟

  • سینک ظرفشویی
  • گاز رومیزی
  • ماشین ظرفشویی
  • یخچال در جزیره آشپزخانه

صفحه کار شده روی جزیره به چه جنسی می‌تواند باشد؟

  • استفاده از سنگ های مصنوعی کورین و کوارتز
  • استفاده از چوب
  • استفاده از استیل ضد زنگ
  • استفاده از صفحات hpl شرکتی
  • استفاده از سنگ طبیعی (گرانیت و مرمر)

صفحه جزیرهاین که چه جنس صفحه ای را برای جزیره آشپزخانه تان انتخاب می‌فرمایید کاملاً سلیقه ای است. و صد البته در کابینت کلاسیک، انتخاب صفحه جزیره کورین و کوارتز بیشتر از مابقی دیده می‌شود.

خواهان جزیره آشپزخانه شده اید؟ مزایا و معایب جزیره آشپزخانه را بشناسید:

به طور خلاصه می‌توان مزایا و معایب این دو نوع طراحی آشپزخانه را چنین تعریف کرد:

مزایای مدل جزیره

عنصر طراحی محبوب
دسترسی به چهار طرف آشپزخانه
اضافه کردن فضای کار و کابینت‌های بیشتر
افزایش فضا
افزایش گزینه‌های طراحی

معایب مدل جزیره

نامناسب برای فضاهای کوچک
نیاز به فضای بزرگ
بازسازی و تعمیر دشوار با هزینه زیاد

همانطور که مشخص است مزایای وجود جزیره نسبت به معایب آن خیلی بیشتر است. اگر آشپزخانه با متراژ متوسط رو به بالا دارید از جزیره آشپزخانه متناسب با مدل آشپزخانه تان استفاده کنید. در غیر این صورت مدل شبه جزیره بهترین گزینه برای شماست.

فرق کانتر و جزیره؟ کدام اصطلاح درست تر است ؟

تا اینجای مطلب جزیره آشپزخانه را به خوبی شناختیم. همانطور که همه‌مان تعریف جزیره را بخشی خشکی میان آب می‌دانیم. همانند اسمش جزیره آشپزخانه یا آیلند، در محلی از آشپزخانه قرار داده می‌شود که از هیچ جهت به هیچ یک از یونیت ها و یا دیوار آشپزخانه اتصالی نداشته باشد. در صورتی که اُپن آشپزخانه یا کانتر از سمتی به دیوار آشپزخانه و سمت دیگر آن ورودی آشپزخانه را شامل می‌شود.

مهم‌ترین معیاری که برای انتخاب بین جزیره و کانتر (شبه جزیره) در نظر بگیرید، میزان فضایی است که در اختیار دارید. با اضافه کردن یک جزیره باید فضای زیادی برای عبور از اطراف آن داشته باشید؛ در حالی که اگر آشپزخانه‌تان در دسته آشپزخانه‌های کوچک قرار دارد، باید گزینه شبه جزیره را در نظر داشته باشید.

در آخر با توجه به پلان آشپزخانه جزیره ای کدام طرح را می‌پسندید؟

همانطور که مطالعه فرمودید اکثر مزایای جزیره و شبه جزیره مانند هم هستند. و در هر دو طرح، عملکرد بی‌نظیر با فضای ذخیره سازی اضافی و ایجاد محلی برای قرار گرفتن صندلی را در اختیار قرار می‌دهند. اما بر اساس نیازتان می‌بایست نسبت به انتخاب آن‌ها اقدام کنید. چگونگی زندگی شما و آن چه در مورد فضای آشپزخانه خود برنامه ریزی می‌کنید، می‌تواند عامل تعیین کننده بین این دو مدل جزیره آشپزخانه باشد.

وجود جزیره فضای آشپزخانه را به میزان قابل توجهی باز می‌کند. در واقع جزیره ها عامل جدایی آشپزخانه از قسمت‌های دیگر منزل بدون نیاز به دیوار و سایر جداکننده‌ها خواهد بود. شبه جزیره با ایجاد یک مرز بین فضای نشیمن و فضای آشپزخانه، به نوعی این قسمت را مجزا می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که آشپزخانه شبه جزیره حریم خصوصی بیش‌تری را به وجود می‌آورد؛ البته در صورتی که آشپزخانه شما بسته نباشد.

از این رو، در نظر داشته باشید که چگونه می‌خواهید از فضا استفاده کنید و چگونه آن را به بقیه خانه وصل کنید. بر مبنای سایز اتاق، سلیقه و بودجه و با توجه به گفته های فوق امروزه خیلی مهم است که نسبت به پلان های طراحی آشپزخانه شناخت داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه را بر مبنای شرایط خود انتخاب کنید.

تیم طراحی نوین کابین همواره در تلاش است با تجربه هایی که طی دو دهه کار با شما عزیزان کسب کرده است و با در نظر داشتن پلان آشپزخانه‌تان مدل صحیح جزیره مناسب با آشپزخانه شما را برایتان طراحی و اجرا کند. بطوریکه هم سلیقه شما را در برگیرد هم جزیره انتخابی علاوه بر جدید بودن کاملا متناسب با نیاز و مدل آشپزخانه تان باشد.

سوالات متداول


در آشپزخانه های بزرگ جزیره وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد. اگر آشپزخانه کوچک باشد، جزیره در مرز بین اتاق نشیمن و آشپزخانه قرار می‌گیرد. نکته ای که در مکان جزیره حائز اهمیت است این است که مطمئن شوید به اندازه کافی با دیوارها و کابینت‌ها و دیگر وسایل فاصله دارد و جلوی رفت و آمد را سد نمی‌کند.

ارتفاع استاندارد جزیره آشپزخانه، ۹۰ سانتی‌متر است. ولی اگر قصد دارید از آن به عنوان سطح کار استفاده کنید، ۷۰ تا ۷۵ سانتی‌متر مناسب است.

معمولا از سنگ‌های کورین و کوارتز در ساخت این جزیره‌ها استفاده می‌شود. مقاومت این صفحه‌ها در برابر رطوبت، حرارت و فشار بسیار بالا است.

یک جزیره برای آشپزخانه باید فضای کافی برای پیشخوان داشته باشد تا بتوانید فعالیت‌های مورد نیازتان را بر روی آن انجام دهید. به علاوه نباید آنقدر بزرگ باشد که فضای آشپزخانه را به کل اشغال کند و اجازه حرکت آزادانه در فضا را از شما بگیرد. بسته به نوع و کاربرد جزیره، اندازه آن می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی حداقل فضای مورد نیاز یک آشپزخانه برای قرار دادن یک جزیره، حداقل 3 متر عرض و 3.5 متر طول است.

در آشپزخانه های بسیار بزرگ استفاده از دو جزیره بهترین روش برای بهینه سازی فضای موجود خواهد بود. در این طراحی می توان از بعضی قسمت های جزیره به عنوان محل نگهداری لوازم آشپزخانه استفاده کرد. با این کار تجهیزات آشپزخانه در دسترس شما خواهند بود. جزیره دوقلو برای خانواده های پرجمعیت که در هنگام صبحانه، ناهار و شام در کنار هم حضور دارند بسیار کاربردی است. البته این امکان وجود دارد که یکی از این جزیره ها فقط برای آماده کردن غذا و جزیره دیگر برای سرو غذا استفاده شود.

ابعاد جزیره باید با توجه به فضای آشپزخانه تعیین گردد. بطور کلی نمی‌توانید در یک آشپزخانه خیلی بزرگ جزیره ای بسیار کوچک داشته باشید و در یک آشپزخانه کوچک هم جزیره بزرگ اصلا زیبا نیست.

در آشپزخانه‌های می توان از جزیره به عنوان یک میز پیشخوان استفاده کرد، همچنین می‌توان آن را با سینک ظرفشویی یا اجاق گاز تجهیز کرد. معمولا این نوع از آشپزخانه‌ها به قلب خانه تبدیل می‌شوند، جایی که تمام خانواده برای آشپزی کردن، غذا خوردن و صحبت کردن در آنجا جمع می‌شوند. این پلان، فضای آزاد و فضای کاری بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. باید توجه داشته باشید که جزیره آشپزخانه می‌تواند فضا را بیشتر اشغال کند و به یک مانع تبدیل شود. اگر هدف خاصی از طراحی آن دارید، این پلان را انتخاب کنید.

آموزشدکور آشپزخانهراهنمای خرید کابینت آشپزخانه

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین امتیاز 3.6/5 - تعداد رای 7

مطالب مرتبط

اپن آشپزخانه

مدل اپن آشپزخانه جدید

اگر فردی هستید که به مد اهمیت می دهید و خواستار این هستید که آشپزخانه مدرن و زیبایی داشته باشید، باید با اصول طراحی…
انواع صفحه کابینت

انواع صفحه کابینت

کابینت آشپزخانه از گذشته تا به امروز علاوه بر کارایی جنبه تزئینی هم داشته است. یکی از ابزار هایی که جلوه بصری در فضای…

18 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.