کابینت آشپزخانه سنتی

کابینت سنتی چیست؟ چگونه آشپزخانه سنتی داشته باشیم؟

476 بازدید

کابینت مهم ترین بخش دکوراسیون داخلی هر خانه ای محسوب می شود. در واقع کابینت آشپزخانه سالیان طولانی است که در هر خانه و آشپزخانه ای از ملزومات اولیه محسوب می شوند. ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم کابینت سنتی چیست؟ و چگونه آشپزخانه سنتی داشته باشیم؟ در گذشته که کابینت ها به شکل امروزی وجود نداشت از گنجه ها استفاده می‌شد این گنجه ها به شکل حفره ای در دیوار محل پخت و پز بودند که وسایلی که باید در آشپزخانه می‌بودند در این گنجه ها نگهداری می شد. برای اینکه این گنجه ها و اثاث پشت آنها در دید نباشد از پرده استفاده می‌کردند. اگر به ادامه داستان کابینت ها و اینکه چه شد که به شکل امروزی در آمده‌اند علاقه دارید از شما دعوت می‌کنم در ادامه با ما همراه باشید.

ویژگی های اصلی آشپزخانه سنتی

همان طور که گفتیم در گذشته به جای کابینت از گنجه ها استفاده می شد اما گنجه ها همان زمان مخصوص اقشار متوسط بود و خانواده های عیان نشین از باکس هایی که بسیار شبیه کابینت های امروزی بودند و از چوب درختان درست می شد استفاده می‌کردند. پس به این ترتیب است که امروزه از این سبک کابینت به اسم کابینت کلاسیک یا کابینت سنتی شناخته می‌شوند. مشخصه اصلی این مدل کابینت وجود نقش و نگارهای زیباییست که روی درب این کابینت ها زده می‌شود این نقوش از دیرباز با این سبک کابینت همراه بوده است.

ویژگی های اصلی آشپزخانه سنتی

آشپزخانه سنتی از لحاظ امکانات و قابلیت ها هیچ تفاوتی با آشپزخانه های مدرن این روزها ندارد. تفاوت این مدل کابینت آشپزخانه تنها در ظاهر آن است. در یک دکوراسیون آشپزخانه کابینت های کلاسیک، کابینت نئوکلاسیک، روستیک، کابینت های چوبی مشبک و منبت کاری شده و کابینت چوبی ساده در کنار رعایت موارد دیگر میتوانند یک دکوراسیون آشپزخانه سنتی را برای شما فراهم کنند و معمولاً در این سبک از کابینت مدرن استفاده نمیشود. در ادامه شما را با بخشی از ویژگی های اصلی آشپزخانه سنتی آشنا می‌کنیم:

  • چون کابینت‌ها، نقش مهمی در تعیین سبک دکوراسیون آشپزخانه دارند، بنابراین در آشپزخانه سنتی، نمی‌توان از کابینت‌های مدرن استفاده نمود. در واقع، اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش در دکوراسیون آشپزخانه سنتی، کابینت‌های آشپزخانه است.
  • چوب نقش بسار مهمی در این سبک دارد. در این سبک سعی میشود حدالامکان از چوب استفاده شود و بکارگیری سنگ کمتر به چشم میخورد.
  • در آشپزخانه سنتی وسایل برقی خارج از دید عموم است.
  • برای رنگ کابینت سنتی معمولا از رنگ چوب یا رنگ های خنثی مثل سفید، آبی آسمانی و.. استفاده میشود.
  • یکی از مشخصه های اصلی کابینت آشپزخانه سنتی بکار بردن شلف های دیواری برای قرار دادن ظروف و باکس های بدون درب است. که ظاهر صمیمی و شلوغ تری به آشپزخانه میدهد.
  • لوازم چوبی و حصیری، به شما کمک می‌کنند که یک آشپزخانه سنتی تمام عیار داشته باشید. برای مثال:

چوب و حصیر در کابینت آشپزخانه سنتی

  • از سرویس کفگیر و ملاقه‌ی چوبی استفاده کنید.
  • سبد سیب‌زمینی و پیازتان را حصیری انتخاب کنید.
  • از سینی‌های چوبی استفاده کنید.
  • یک جانونی حصیری روی کابینت قرار دهید.
  • گلیم یا فرش سنتی پهن کنید.
  • از قابلمه‌های مسی استفاده کنید.
  • در لیوان‌های سفالی یا مسی آب بنوشید.
  • در بشقاب‌های روحی غذا میل کنید.
  • پرده‌ی چوبی یا حصیری از پنجره آویزان نمایید.

پیشنهاد می‌کنم مطلب مربوط به کابینت چوبی رو از دست ندهید.

تجهیزات کابینت سنتی را چگونه انتخاب کنیم

همان طور که بالا اشاره کردیم وقتی کابینت سنتی برای آشپزخانه خود انتخاب می کنید باید به دیگر وسایل منزل خود نیز نگاه ویژه‌ای داشته باشید و هنگام خرید کابینت، لوازمی همچون لوستر‌ها و چراغ آویزها، شیرآلات و سینک و لگن ظرف‌شویی را نیز سنتی انتخاب کنید. حتی وسایلی نظیر مبلمان استفاده شده در زیبایی دکوراسیون منزل شما تاثیرگذار است پس توصیه می‌کنیم قبل از خرید دیگر وسایل منزل مخصوصاً آشپزخانه دقت داشته باشید تا این ملزومات را از سبک کلاسیک و سنتی انتخاب نمایید.

در آشپزخانه سنتی از پارکت استفاده کنید:

پارکت آشپزخانه سنتی

چوب جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون سنتی دارد و پارکت های چوبی که تنوع رنگی بسیاری هم دارند بهترین گزینه برای کف آشپزخانه های سنتی است. پیشنهاد می‌کنیم از کف‌پوش یا پارکت چوبی به جای سرامیک و سنگ استفاده کنید و اگر اهل شستشو محیط آشپزخانه هستید و نمی توانید با پارکت های چوبی کنار بیایید پیشنهاد می‌کنیم از پارکت های پلاستیکی استفاده کنید که قابل شستشو هستند.

از الوارهای چوبی در سقف استفاده نمایید:

آشپزخانه سنتی با الوار چوبی

الوار چوبی سقف می تواند یک آشپزخانه روستایی مدرن ایجاد کند. در عکس این آشپزخانه با افزودن الوارهای چوبی سقف، میان سقف و دیوارهای بالای کابینت آشپزخانه فضای مجزا ایجاد شده است.

برجسته نمودن چراغ و لوستر آشپزخانه

لوستر در کابینت سنتی

قرار دادن چراغ های بزرگ در آشپزخانه های روستایی مدرن هم ظاهر زیبایی ایجاد می‌نماید و هم مفید است.

پنجره های چند قابی

پنجره قاب دار آشپزخانه سنتی

همانند عکس بالا با ایده پنجره های چند قابی آشپزخانه سنتی لاکچری را برای منزل خود به ارمغان آورید.

آشپزخانه رویایی

آشپزخانه رویایی سنتی

در سقف آشپزخانه‌تان به جای استفاده از الوار کاشی ها یا روکش وینیل طرح دار در آشپزخانه، از آشپزخانه سنتی خود، آشپزخانه رویایی بسازید.

کابینت روستیک چیست؟

سبک روستیک از جمله سبک های معماری داخلی ست که به دلیل زیبایی و هارمونی با طبیعت مورد استقبال فراوانی قرار گرفته و حسی گرم و صمیمی به فضا میبخشد. سبک روستیک، طراحی خانه به روش قدیمی ست و در این سبک از متریال های طبیعی به وفور استفاده میشود. دکوراسیون داخلی با سبک روستیک احساس و الهامی از طبیعت را به فرد منتقل میکند و این امکان را فراهم می آورد که مواد طبیعی در محیط زیست بدون واسطه مورد استفاده قرار گیرد.

کابینت روستیک یا روستایی

افرادی که سبک روستیک را برای تزئین خانه خود انتخاب میکنند در پی آرامش و ایجاد محیطی روستایی و طبیعی در فضای خانه خود هستند. در این نوع طراحی استفاده از هر گونه متریالی که نماد سبک مدرن است نامناسب است. سبک روستیک اصولا برای طراحی فضاهای ویلایی و خانه هایی که به سبک روستایی ساخته میشوند مورد استفاده قرار میگیرد. این سبک نمایی خام با جزئیات ناصاف و زمخت را به نمایش میگذارد و در واقع تداعی کننده‌ی یک خانه ی گرم روستایی یا کوهستانی است.

استفاده از عناصر پتینه کاری شده در سبک روستیک باعث برجسته شدن این نوع سبک داخلی میشود. استفاده از سطوح و عناصری که ظاهر کهنه و پتینه شده دارند باعث تکمیل سبک روستیک میشود و زیبایی آن را دو چندان میکند. علاوه بر عناصر پتینه کاری, سطوح و بافت های صیقلی و صاف نیز به عنوان تزئیناتی مانند گلدان و قاب عکس باعث تاثیر گذاری بیشتر بافت های اصلی سبک روستیک میشود.

کابینت کلاسیک یا همان کابینت سنتی به چهار دسته بندی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

کابینت روستیک چوبی

همان طور که از اسم این محصول مشخص است متریال به کار رفته در آن چوب طبیعی درختان است. البته معمولاً جنس بدنه این مدل کابینت ام دی اف سفید است و فقط برای جنس درب ها از ورق های چوب طبیعی استفاده می‌دهد. حالا می‌خواهیم کمی شفاف تر از نحوه تولید درب کابینت چوبی برای شما بگوییم. ورق های چوب طبیعی درختان در ضخامت دو الی سه سانتی متر تولید می‌شود. بعد از سایز شدن درب ها توسط استادکار چوب منبت کاری و ابزار خورده می‌شوند و نقوش و حکاکی های کار کلاسیک به آن اضافه می‌شود. این حکاکی ها متنوع هستند و مشخصه اصلی این سبک کابینت همین ابزار و حکاکی ها است. بعد از مرحله ابزار زدن درب ها در محیط ایزوله به رنگ انتخابی مشتری درمی آید. در کنار این درب های نقش و نگار دار رنگ شده، ستون ها و گل هایی منبت و معرق کاری شده از جنس چوب وجود دارد.

کابینت سنتی چوبی

این سبک کابینت همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌فرمایید شامل تاج در قسمت بالای کابینت های دیواری و کمد و زیر چراغ در قسمت کف کابینت های دیواری قرار گرفته گویی که کابینت ها در یک قاب قرار گرفته اند. و همچنین در سری کابینتهای چوبی ستون و گل در کنار کابینت ها، یخچال و کمدها قرار می گیرد که زیبایی بیشتری به محیط و دکور آشپزخانه شما می‌دهد.

کابینت سنتی طرح چوب

همانطور که بالا اشاره کردیم ورق ام دی اف متریال اصلی انواع کابینت های امروزی است، کابینت طرح چوب هم از این قاعده مستثنا نیست. مغز درونی کابینت طرح چوب، ام دی اف است. حال می‌خواهم مراحل ساخت کابینت طرح چوب را با شما عزیزان در میان بگذارم و به شما بگوییم طی چه فرایندی ورق خام ام دی اف تبدیل به کابینت لاکچری و لوکسی همچون طرح چوب می گردد. در این مدل کابینت کلاسیک از ورق های شانزده الی بیست و پنج میلیمتری استفاده می‌شود. مغز اصلی این نوع کابینت از جنس ام دی اف است و تنها یک لایه یک میلیمتری روکش طرح چوب در دو طرف درب ها پرس شده، این ورق های روکش شده سایز شده و توسط دستگاه سی ان سی ابزار خورده می‌شود و به شکل مورد نظر در می آید. کابینت طرح چوب بعد از این مراحل به قسمت رنگ کاری منتقل می شود تا به رنگ مورد نظر درآیند.

کابینت سنتی طرح چوب

کابینت طرح چوب زیر مجموعه سبک کلاسیک با همان نقش و نگارهای جذاب است، مشخصه اصلی این سبک دکوراسیون آشپزخانه وجود حکاکی روی درب ها در کنار گره های طبیعی و رنگ شده چوب های مختلف است. وجود ستون سرستون های منبت و معرق کاری شده به زیبایی کابینت طرح چوب افزوده همچنین وجود گل و الماسه در کنار تاج و زیر چراغ زیبایی این سبک را بیش از پیش می کند. این ستون و گل ها می توانند هم رنگ کابینت آشپزخانه باشند و می‌توان در آنها از رنگ دوم نیز استفاده کرد. کابینت طرح چوب سبک و مدل جدید از کابینت آشپزخانه است. این مدل کابینت به اسم کابینت روکش چوب هم شناخته می شود.

کابینت سنتی ممبران

ممبران در واقع اسم یک نوع روکش پلاستیکی است که روی ام دی اف خام ابزار خورده کشیده می شود. این سبک کابینت به نام های کابینت ممبران، کابینت وکیوم، کابینت پی وی سی شناخته می شود. این روکش های پلاستیکی از جنس وینیل ساخته می شوند که نوعی پلاستیک محسوب می شود. کابینت ممبران در صدها رنگ متنوع و هزاران طرح منحصر به فرد موجود است که هر کدام مناسب برای یک نوع آشپزخانه هستند. مشخصه اصلی این نوع کابینت درب های حکاکی شده زیبا در رنگ های مختلف است. کابینت ممبران در دسته بندی کابینت کلاسیک قرار دارد و مانند دیگر کابینت های این سبک از وجود ستون ها و گل های منبت کاری شده بهره می برد. تاج و زیر چراغ از دیگر خصوصیات این سبک دکوراسیون آشپزخانه است.

کابینت سنتی رومی

اگر بخواهیم نگاهی به متریال و طریقه تولید این مدل کابینت آشپزخانه بپردازیم این کابینت بسیار مقاوم و با دوام است. زیرا در ساخت این مدل کابینت آشپزخانه از چوب طبیعی درختان استفاده می شود. ضخامت درب کابینت رومی دو الی دو و نیم سانتی‌متر است قطر رنگ این مدل کابینت یک میلی‌متر است. استفاده از رنگ پلی اورتان تاثیر به سزایی در زیبایی کابینت های چوبی دارد. درب کابینت های رومی شامل حکاکی ها و ابزار خوردگی های بسیار زیبایی هستند که با ابزار آلات دستی و توسط استاد کاران نجار ایجاد می شود و در حکاکی های این مدل کابینت از دستگاه سی ان سی استفاده نمی‌شود. جنس صفحه این مدل کابینت انواع سنگ های طبیعی نظیر گرانیت و مرمر و همچنین سنگ های مصنوعی مانند کورین و کوارتز می باشد.

مدل کابینت رومی کلاسیک دو رنگ

چهار مدل کابینت کلاسیک یا کابینت سنتی را به شما معرفی کردیم. این چهار مدل کابینت از نظر قیمت و نوع متریال و نحوه ساخت با هم تفاوت هایی دارند اما از نظر شکل ظاهری بسیار به هم شبیه هستند و شاید برای عموم قابل تشخیص نباشد. اگر شما برای آشپزخانه خود کابینت سنتی انتخاب کرده اید باید به دیگر وسایل منزل خود نگاهی داشته باشید زیرا این سبک کابینت وقتی چشم نوازی بیشتری دارد تا کنار دیگر وسایل منزل قرار بگیرد و اهمیت ویژه ای دارد که دیگر اثاث منزل شما کلاسیک باشد همچنین اگر آشپزخانه کوچکی دارید یا در فضای آشپزخانه ستون های زیادی وجود دارد از انتخاب این محصول خودداری فرمایید.

در آخر لازم است بگوییم برای داشتن یک آشپزخانه سنتی، لزوماً نباید از مدل های غربی تبعیت کنیم، بلکه با استفاده از المان‌های ایرانی و سنتی می‌توانیم یک آشپزخانه کاربردی و زیبا برای خودمان پدید آوریم.

لازم به ذکر است که؛ شما همراهان همیشگی تیم نوین کابین می توانید به پشتوانه‌ی تلاش‌های دو دهه اخیر؛ دیزاین و طراحی منازل و کسب و کار خود را به ما بسپارید. ما در نظر داریم برای انتخاب راحت‌تر شما فضای منزل و کسب و کارتان را با طراحی رایگان؛ به شما ارائه دهیم. که می توانید به وسیله‌ی مشاوره‌ی رایگان با تیم حرفه ای و تولیدی نوین کابین همراه باشید.

هدف ما ایجاد یک رابطه ی بلند مدت با شما مشتریان عزیز است. و به دلیل ارائه ی متریال با کیفیت عالی؛ همان طور که گفته شد ضمانت دوازده ماهه را برای تمام خدماتی که ارائه می‌دهیم در نظر داریم. پس می توانید با خیال آسوده همین الآن طرح پیشنهادی محل موردنظرتان را با ما در میان بگذارید.

معرفی مدل دکور آشپزخانهآموزشدکور آشپزخانهراهنمای خرید کابینت آشپزخانه

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین امتیاز 4/5 - تعداد رای 1

مطالب مرتبط

اپن آشپزخانه

مدل اپن آشپزخانه جدید

اگر فردی هستید که به مد اهمیت می دهید و خواستار این هستید که آشپزخانه مدرن و زیبایی داشته باشید، باید با اصول طراحی…
انواع صفحه کابینت

انواع صفحه کابینت

کابینت آشپزخانه از گذشته تا به امروز علاوه بر کارایی جنبه تزئینی هم داشته است. یکی از ابزار هایی که جلوه بصری در فضای…

21 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.